Effectief communiceren

24-25 EC1
Nederlands

In deze cursus bespreken we verschillende vormen van communicatie, van mondelinge presentaties en debatten tot geschreven persberichten en populair-wetenschappelijke artikels. Daarna gaan we dieper in op juiste strategieën om een centrale boodschap te bepalen en duidelijk over te brengen. We focussen in deze cursus op mondelinge presentaties. Mensen nemen informatie op verschillende manieren op, waardoor het belangrijk is om op verschillende, complementaire vlakken te werken wanneer men presenteert. Daarom zullen we aan de hand van zowel lessen als oefeningen leren hoe effectief te presenteren en presentaties visueel aantrekkelijk te maken. Daarnaast zullen we aan de hand van een debat-vorm oefenen op argumenteren, een boodschap kracht bijzetten en on-the-spot effectief communiceren.

* Verschillende vormen van communiceren

* Hoe bepaal je de centrale boodschap om over te brengen?

* Hoe geef je effectief een mondelinge presentatie?

* Hoe maak je je presentatie visueel aantrekkelijk?

* Hoe breng je jouw boodschap in een debat duidelijk naar voren?

Lesvormen

Mondelinge lessen, klassikale discussies, groepswerk (debat), individuele taken (presentatie voorbereiden en geven).

Doelgroep

Pas afgestudeerden, leerkrachten, doctoraatsstudenten, volwassenen die geïnteresseerd zijn in presentatietechnieken.

Evaluatie

De evaluatie zal gebaseerd zijn op het debat (30%), de mondelinge presentatie (30%), het visuele aspect bij die presentatie (30%) en actieve participatie tijdens de lessen (10%).

Dit is een on campus cursus

Leerboeken

* Van de Water H, Verlinden T (2018) The floor is yours: leren presenteren van brainstorm tot applaus. 2e editie. Academia Press, Gent. 230 pp. https://thefloorisyours.be/nl/producten/book/the-floor-is-yours/

Enkele kopieën van het boek zijn beschikbaar bij de lesgevers ter inzage.

• Industry, private sector, profession*: € 540
  • Non profit, government, higher education staff: € 405
  • (Doctoral) students, unemployed: € 245| Full reimbursement by Doctoral Schools is possible (see details below)

Schrijf je hier in voor lessen uit deze cursus